Garantie


We hopen natuurlijk dat je erg tevreden bent met je nieuwe computer, en dat willen wij bij Danmetic graag zo houden. Daarom bieden wij bij iedere computer die je bij ons aanschaft standaard garantie, inclusief gratis verzending en kosteloze reparatie. Hoe werkt de garantie precies? Wij leggen het je graag uit.

2 jaar verkoopgarantie

Bij Danmetic bieden wij standaard 2 jaar verkoopgarantie bij normaal gebruik. Dit houdt in dat indien je pc bij normaal gebruik kapot gaat binnen 2 jaar, wij deze kosteloos zullen repareren. Deze garantie betreft een zogenaamde ‘carry-in’ garantie, wat betekent dat je het product zelf moet langsbrengen of opsturen om er gebruik van te maken. Wij leveren een verzendlabel aan, dus de kosten voor het heen en weer zenden zijn voor ons. De reparatie is voor jou dus helemaal kosteloos. Wel ben je er zelf verantwoordelijk voor dat het product in goede orde bij ons aan komt. Het is dus belangrijk dat je het product goed verpakt.

Je kunt enkel garantie claimen indien de schade te wijten is aan het product zelf, en daarmee buiten je eigen schuld om kapot is gegaan. Schade die ontstaat door het onjuist behandelen van het product valt niet onder de garantie. Hieronder valt bijvoorbeeld schade die is veroorzaakt door zand, vallen, stoten, vocht en/of water.

Wil je een garantie claimen? Stuur dan een email naar support@danmetic.nl onder vermelding van het factuurnummer.

Recht op een deugdelijk product

Naast de standaard verkoopgarantie hebben consumenten wettelijk gezien ook altijd recht op een deugdelijk product gedurende de economische levensduur hiervan. Hoewel de wet geen duidelijkheid verschaft over de exacte economische levensduur van computers, heeft de ACM samen met brancheorganisatie Techniek Nederland richtlijnen opgesteld. Hierin wordt aangegeven dat je van computers duurder dan 300 euro mag verwachten dat ze 3 jaar mee gaan.

In de praktijk betekent dit dat je bij Danmetic als consument na de 2 jaar verkoopgarantie ook nog 1 jaar recht hebt op een deugdelijk product. Je moet dan wel aan kunnen tonen dat het product niet door eigen schuld kapot is gegaan. In sommige gevallen kunnen hiervoor ook kosten in rekening gebracht worden. Indien een reparatie bijvoorbeeld de levensduur van het product aanzienlijk verlengt, zullen de kosten naar redelijkheid worden verdeeld. Wel nemen wij onze arbeid voor eigen rekening. Jij betaalt dus alleen een deel van de defecte onderdelen. Indien wij de onderdelen zelf vergoed krijgen van de fabrikant betaal je uiteraard niets.

Zelf je pc openen / aanpassen

Je bent vrij om jouw computer te openen, onderhoud te plegen en onderdelen te vervangen. Zolang er door jouw toedoen geen schade optreedt tijdens deze handelingen behoud je de garantie. Wij raden je wel aan om dit alléén te doen indien je over voldoende kennis beschikt om dergelijke handelingen probleemloos uit te kunnen voeren. Het verkeerd behandelen / aansluiten van onderdelen kan tot onrepareerbare schade leiden waarbij de garantie vervalt. Ook bij het openen / aanpassen van individuele onderdelen (bijvoorbeeld het vervangen van het koelblok op de videokaart) vervalt de garantie, gezien een dergelijke handeling te veel risico op schade met zich meebrengt.

Hoe claim ik garantie?

Garantiegevallen kunnen geclaimd worden door een email te sturen naar support@danmetic.nl. Wij nemen je aanvraag dan zo spoedig mogelijk in behandeling en kijken wat er nodig is om het probleem op te lossen. Indien blijkt dat je de pc op moet sturen ontvang je van ons een verzendlabel. Je bent er zelf verantwoordelijk voor dat de pc goed bij ons aankomt, dus verpak de pc goed! Het beste verpak je de pc in de originele verpakking, maar een stevige doos met voldoende opvulmateriaal volstaat ook. Ook kan het zijn dat de binnenkant van de pc verstevigd moet worden, bijvoorbeeld indien er een groot koelblok in zit. Weet je niet zeker of je de pc goed verpakt hebt? Neem dan even contact met ons op, wij adviseren je graag!

Zorg er daarnaast ook voor dat je backups maakt van je belangrijke bestanden. Wij zijn niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door dataverlies. In sommige gevallen kan het nodig zijn om het besturingssysteem opnieuw te installeren. In dat geval wordt alle data op de harde schijf gewist. Indien dit moet gebeuren zullen wij je eerst op de hoogte stellen.